Communicatiemiddel moet vooral nieuwe ‘klanten’ aanhaken
Door Wouter Schelvis – Al vanaf het begin van het ontstaan van websites heeft SPRINT er ook eentje. Het maken van een site is vaak niet het probleem. Dat komt vooral als het geheel actueel moet blijven. De laatste jaren was dit niet het geval. Ook de uitstraling van de site kon volgens de kenners heel wat beter. Reden genoeg voor een gesprek met een trio betrokken mensen. De aanleiding is helder, de nieuwe site is gelanceerd!
Frans de Kruijf
De ‘oervader’ van de nieuwe site is Frans de Kruijf. “Tot voor kort zat ik met de portefeuille communicatie in het bestuur. Daar ging het vaak over de website, met name de wens om die te vernieuwen. Dat werd ook wel tijd. De site was jaren geleden met de beste bedoelingen gemaakt, maar het interne nieuws overheerste. Dat nieuws was veelal ook nog weinig actueel. Je kon je afvragen voor wie de site eigenlijk bedoeld was. Er werden in ieder geval geen ‘argeloze bezoekers’ aangeboord door deze wat sombere verenigingssite. Daarnaast was het ook een dure aangelegenheid. Iedere discipline had zo ongeveer zijn eigen site onder www.avsprint.nl zitten. Dat betekende dat er maar liefst zeven websites onderhouden moesten worden. Dat moest echt anders!”
Frans formeerde een clubje van betrokkenen en ging daarmee naar Marcel Burg van de gelijknamige organisatie Burg, Burg. “Het eerste ontwerp viel direct al erg goed. Hierna sloot ook Edwin Vossen aan, de man van onze Nieuwsbrief. Hij pakte direct voortvarend door en zorgde voor de koppeling van site en maandelijkse nieuwsbrief. Intern is de site op wat kleine zaken (clubrecords) na, operationeel. Wat kinderziektes halen we er op dit moment nog uit. Waar we heel veel vooruitgang boeken is bij het lidmaatschap. Voorheen moest een nieuw lid formulieren downloaden, dan printen, daarna scannen. Dat kan straks allemaal via de site in de richting van de ledenadministratie.”
Op een schaal van 1 tot 10 geeft Frans de site een dikke negen. “Ja, ik ben blij met hetgeen het geworden is. De site is fris en licht, trekt de aandacht van de ‘argeloze bezoeker’ en bespaart ons ook nog geld.”
Edwin Vossen
Na een lange journalistieke loopbaan (Telegraaf, L1 en Omroep Brabant) meldde Edwin zich in augustus verleden jaar bij het team communicatie. Hij nam het stokje van Anke Derkse over en gaf zijn eigen draai aan de maandelijks verschijnende Nieuwsbrief. “Op het moment dat ik daar mee van start ging, kwam ook de koppeling naar de website ter sprake. De artikelen worden vanuit de Nieuwsbrief doorgelinkt naar de site. Deze site was niet bepaald een frisse landingsplaats. Het oogde somber en dat nodigt niet uit om door te lezen. Gelukkig konden we met onze werkgroep hier een verfrissing aanbrengen.”
“Dat technische deel deed Marcel, mijn sterke kant is het maken van berichten. Het moeilijkst daarin was het bereiken van alle ‘eilandjes’. Alleen binnen Loopsport had je al drie groepen die met nieuws kwamen. Door de vervaardiging van een specifieke nieuwsmail (nieuws@avsprint.nl) is er iets dat fungeert voor iedereen binnen onze vereniging. Daarnaast is er voor de nieuwe site ook gewerkt aan het verbeteren van de mailadressen. Dat is nu aan Google gelinkt. Kortom, we hebben een enorme inhaalslag gemaakt. Ik geef de nieuwe site ook een negen. Mijn droom is dat deze site doorgroeit tot een digitaal vangnet voor alle atletiek in Breda en omgeving.”
Marcel Burg
Al enkele jaren is Burg, Burg een sponsor en digitale partner van SPRINT. Niet voor niets zegt Marcel Burg. “Wij ontwikkelen online uitingen en toepassingen door heel Nederland, maar zijn als Bredase onderneming ook graag betrokken bij maatschappelijke en culturele activiteiten in onze eigen stad. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Blind Walls Gallery. Met SPRINT werken we al een aantal jaar samen aan het versterken van de digitale dienstverlening.”
Marcel trad toe tot het formatieteam voor de nieuwe site en zorgde voor het ontwerp. Hij blikt tevreden terug op de samenwerking. “Het was erg prettig om met Frans en Edwin hieraan te werken. Ik heb veel respect voor de vele uurtjes die zij als vrijwilliger hier in hebben gestoken. Natuurlijk ook de uurtjes van anderen binnen de vereniging die meehielpen om dit plan breed te dragen. We zijn over het eindproduct erg tevreden. De nieuwe site straalt energie en plezier uit. Bezoekers kunnen makkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Een website is natuurlijk nooit helemaal af, dus kijken we nu al vooruit naar hoe we deze site verder kunnen ontwikkelen.”